Pages

Saturday, November 19, 2011

Butter cake dan Bola..

Butter cake ni saya buat sambil menengok perlawanan bola antara Malaysia dan Indonesia..Bukan apa..saya perlu mengalihkan tumpuan saya kepada benda yang lain sebab saya nak mengurangkan nervous..takut Malaysia tak menang...Mungkin satu sebab yang lain ialah saya menyampah tengok penyokong Indonesia yang terover..Mengejek2 lagu kebangsaan negara lain..menggunakan perkataan 'maling'..bukan kah itu tingkah laku yang seperti orang yang tidak bertamadun.? Bagi saya tingkah laku mereka ini menyebabkan matlamat Kejohanan ini diadakan tidak tercapai..secara peribadi saya mula mempunyai tanggapan yang negetif terhadap rakyat negara itu..(walaupun ramai suku sakat saya datang dari situ, termasuklah bibik yang selalu dibawa oleh in law balik ke rumah mertua yang boleh dianggap ringan tulang..)
Anyway..resepi ni saya ambil dari blog It's My LIfe dengan sedikit adaptasi bahan..:)

Bahan-bahannya:

250g pure butter (saya guna buttercup je sebab itu je yang ada kat dalam fridge..untuk result yang lebih baik guna jenama seperti SCS (pure butter)
250g tepung naik sendiri (saya guna tepung gandum ? 1.4 camt baking powder)
200g gula kastor(saya kurangkan ke 180g - sebab kawan2 ramai tak suka manis..))
4 biji telur
1/2 cawan susu segar

Cara2:

Panaskan ketuhar 20 atau 30 min sebelum buat kek.

1.Pukul butter dan gula sampai kembang,gebu n jadi warna putih(low speed kemudian sederhana kemudian high speed)
2. Tambah telur sebiji demi sebiji di selang seli dgn tepung sampai habis.
3. Masukkan susu segar.pukul lagi sampai sebati.
4. Masukkan dalam loyang...bakar suhu 180 selama 40 minit. dan


walla........





Gambar kek di potong tak ambik sebab excited bola menang..
Double seronok sebab kek jadi and bola pun menang...



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...