Pages

Friday, April 22, 2011

Jus Celeri



Dua tiga hari lepas rasa tak selesa..so kebetulan lalu kat klinic aku pun gi la jumpa nurse kat situ..pastu kata kat dia nak check tekanan darah je..dia kata no problem..boleh jer..so bila dia beritahu bp tu agak terkejut jugak la..walaupun dalam range tapi sebenarnya tak pernah naik takat tu..Balik tu bercerita dengan sorang kawan..so dia bagi nasihat(yang aku rasa ala-ala tentera)supaya gi jumpa doctor..check everthing..hurmm..nanti la..
Then dia suggest aku minum jus celery..untuk turunkan bp...ha..ni boleh buat terus sebab kat dalam fridge ada 2 plastik celery..tapi before that aku gi google dulu apa kkebaikan jus ni..betul la yang diberitahu..memang jus ni banyak kebaikannya...


Antaranya:
1. Dapat menyetarakan PH tubuh.
2. Daunnya mengandungi vitamin A dan batangnya mengandungi vitamin B1, B2, B6
dan C,serta padat dengan kalium, asid folik, kalsium, magnesium, besi, fosforus,
natrium dan asam amino penting.
3. Membantu menetapkan sistem saraf, dan sangat menenangkan.
4. Celery kaya dengan natrium, yang sangat berbeza dengan garam meja. Garam meja
terdiri daripada sebatian organik tidak larut yang mengarah pada perkembangan
variskos, pengerasan arteri dan penyakit lain.
5. Natrium yang terdapat dalam saderi larut dan organik (hidup), dan
sangat penting bagi tubuh. Garam organik membolehkan tubuh untuk menggunakan
nutrisi lain yang diambil ke dalam tubuh. Setiap sel dalam tubuh kita terus
dimandikan dalam larutan garam. Jika tahap garam tidak seimbang, dehidrasi
berlaku. Inilah sebabnya mengapa jus celery adalah minuman rehidrasi yang
sempurna bagi para atlet.

Manfaat lain Jus Celery

Anti Kanser - Celeri diketahui mengandungi sekurang-kurangnya lapan keluarga sebatian anti kanser. Sebuah kajian di Rutgers University of New Jersey, mendapati bahawa celeri mengandungi sejumlah sebatian yang membantu mencegah sel kanser daripada merebak. Celeri mengandung senyawa yang disebut acetylenics dan sebatian ini telah ditunjukkan untuk menghentikan pertumbuhan sel tumor. Celeri mengandung senyawa lain disebut asam phonolic yang menghambat aksi dari zat yang menyerupai hormon yang disebut prostaglandin, yang mendorong pertumbuhan sel tumor. Coumarins, phytonutrisi lain dalam saderi membantu mencegah radikal bebas daripada sel yang merosakkan dan mencegah pembentukan dan pembangunan kanser usus besar dan lambung.

Menurunkan Kolesterol - Kajian juga menunjukkan bahawa phthalide butil, suatu bahan kimia dalam celeri, boleh membantu mengurangkan LDL (jahat) kolesterol. Menurut para penyelidik di Universiti of Chicago, celeri menurunkan kadar kolesterol sebanyak 7 mata hanya dengan 2 batang sehari. Celeri juga membantu dalam meningkatkan sekresi asam hempedu yang membantu menghilangkan kolesterol dari tubuh.

Membantu Pencernaan - celeri membantu untuk meringankan sembelit.

Diuretik - Kalium dan natrium dalam jus celeri adalah pengatur cecair tubuh yang kuat merangsang pengeluaran urin untuk membantu membersihkan tubuh dari kelebihan cairan.

Anti inflamasi - Polyacetylene dalam celeri merupakan bantuan luar biasa untuk semua peradangan termasuk rheumatoid arthritis, osteoarthritis, encok, asma dan bronkitis. Jus adalah cara yang paling cekap dan berkhasiat untuk makan seledri, dan orang-orang yang memiliki keadaan ini boleh minum jus sebanyak yang dikehendaki tanpa overdosis.

Menurunkan tekanan darah - Celeri potensi untuk mengurangkan tekanan darah tinggi telah lama diakui oleh ubat China. Kajian menunjukkan bahawa minum jus celeri setiap hari selama 1 minggu dapat secara signifikan membantu menurunkan tekanan darah. Suatu senyawa phtalides disebut membantu mengendurkan otot-otot sekitar arteri, melebarkan pembuluh dan membolehkan darah mengalir lancar. Pthalides juga mengurangkan hormon stres, yang salah satu efeknya adalah menyebabkan pembuluh darah mengerut.

Insomnia - The mineral dan minyak esensial dalam jus celeri mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf, sehingga bermanfaat bagi penderita insomnia. peringkat tinggi. Magnesium membantu orang untuk rileks dalam tidur menenangkan dan nyenyak.

Berat badan - Minum jus ceeleri sepanjang hari membantu mengekang keinginan untuk makanan manis.

Penghapusan dan Pencegahan batu - Jus celeri membantu dalam penyelesaian dan penghapusan batu kandung kemih dan hempedu. Jus ini indah membantu mereka yang menderita daripada batu dari mendapatkan mereka lagi.

Peningkatan Seksualitas - Jus celeri bermanfaat untuk seksualiti lemah, namun tidak menyebabkan dorongan tak terkawal.

Celeri boleh dijus dengan buah atau sayuran lain. Kombinasi khususnya lazat dan kuat adalah lobak merah, epal, dan timun.


Hari ni cuba saderi dengan lobak..not bad..'drinkable'






berazam untuk menghentikan pengambilan minuman berkarbonat...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...